Hírek
Jó tudni
Gyakran ismételt kérdések
A szilárd hulladékkezelési közszolgáltatással kapcsolatban számos visszatérő kérdés merült fel. Ezek a közszolgáltatás kötelező igénybevételét, annak megtagadása következményét, a hulladékszállítás rendszerességét, a díjmegállapítást, (az esetleg a kéttényezős) díjfizetési kötelezettséget érintette. A felmerült problémák nagyrészt abból fakadnak, hogy ez a közszolgáltatás eltér a többitől (víz, csatorna, gáz, villany, kéményseprő, stb.)
Speciális jellege két tényezőre vezethető vissza:
az egyik az, hogy a keletkezett hulladék mennyisége a jelenlegi technikai infrastruktúra mellett nem mérhető, a másik, a kötelező közszolgáltatás bevezetésének hátterében húzódó környezetvédelmi és közegészségügyi követelmények érvényesítésének szükségessége.
1. Kötelező közszolgáltatás
A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (továbbiakban: Hgt.) 21. § (1) bekezdése értelmében:
„a települési önkormányzat kötelezően ellátandó közszolgáltatásként az ingatlantulajdonosoknál keletkező települési hulladék kezelésére hulladékkezelési közszolgáltatást szervez, és tart fenn."
Az önkormányzat által biztosított közszolgáltatás kötelező jellegéből adódóan a Hgt. 20. § (1) bekezdése előírja, hogy az ingatlantulajdonos köteles az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladékot a külön jogszabályban előírtak szerint gyűjteni, továbbá az annak begyűjtésére feljogosított hulladékkezelőnek átadni.
Az idézett jogszabályi rendelkezések értelmében a települési szilárd hulladék elszállítása és ártalmatlanítása kötelező közszolgáltatás, melynek igénybevétele szintén kötelező minden ingatlantulajdonos számára. A kötelező közszolgáltatás nem csupán a keletkezett hulladék elszállítását foglalja magában, hanem a begyűjtést, szállítást, díjbeszedést, elhelyezést, utógondozást is.
2. Díjfizetési kötelezettség
A települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet (Korm. r.) 6. § (1) bekezdése határozza meg azt, hogy kit terhel a díjfizetési kötelezettség.
Ennek értelmében a települési hulladék kezeléséért közszolgáltatási díjat kell fizetnie annak, aki a Hgt. 20. § (1) bekezdése szerint a települési hulladék gyűjtésére és a közszolgáltatónak való átadására kötelezett (ingatlantulajdonos, használó), kivéve, ha a Hgt. 23. § f) pontja alapján az önkormányzat mentességet állapított meg, vagy a közszolgáltatás ingyenes. A Korm. r. 6.§ (2) bekezdése szerint nem tagadhatja meg a közszolgáltatási díj megfizetését az, aki a települési hulladékkal kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti, feltéve, hogy részére a közszolgáltató a közszolgáltatást felajánlja, illetve a közszolgáltatás teljesítésére rendelkezésre áll.
A Hgt. 26. § (1) bekezdése értelmében a hulladékkezelési közszolgáltatás igénybevételéért az ingatlantulajdonost terhelő díjhátralék és az azzal összefüggésben megállapított késedelmi kamat, valamint a behajtás egyéb költségei adók módjára behajtható köztartozásnak minősülnek.
3. Arányosság
A Hgt. 25.§ (1) bekezdése értelmében a közszolgáltatás díját az elvégzett közszolgáltatással arányosan kell meghatározni.
Az arányos díjmegállapítás követelménye nem egyenlőséget jelent, hiszen gyakorlatilag "megvalósíthatatlan" a hulladék háztartásonként történő lemérése, mellyel összefüggésben az Alkotmánybíróság a 48/2000. (XII. 18.) és 506/B/2001. AB határozataiban az alábbiakat fejtette ki:
„...Figyelembe kell venni azt is, hogy az egyedi mérések alapján történő szemétszállítás technikailag nem megoldható, vagy csak magas költségráfordítással biztosítható. A szerződött űrtartalmú szeméttároló edénynek a gyűjtési gyakoriságon alapuló szolgáltatási díja okkal vélelmezhetően a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás tényleges egyenértékűségének érvényesüléséhez vezet. (...) Mivel a tárolóedények űrtartalma és a szemétszállítás gyakorisága a kibocsátott szemét tényleges mennyiségét tükröző normaszámítási mód, az erre alapított szolgáltatási díjmegállapítás tehát a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás arányosságát tükrözi."
A hulladékkezelési közszolgáltatás olyan szolgáltatás, melyben a bizonyos fokú aránytalanság lehetősége benne rejlik, azonban az önkormányzatok különböző rendeleti szabályok bevezetésével (eltérő űrtartalmú edények és a szolgáltatás szünetelésének biztosítása, egy tárolóedény több fogyasztó általi igénybevételének lehetősége, zsákok biztosítása többlethulladék keletkezése esetén, mentességek és kedvezmények előírása) törekedhetnek az arányosság biztosítására.
4. „Nincs szemetem."
Az Alkotmánybíróság 436/B/2003. AB határozata értelmében minden háztartásnál szükségszerűen keletkezik hulladék, melynek kötelező elszállítása során a szolgáltató részéről költségek merülnek fel akkor is, ha az edényzet üres, félig vagy teljesen van töltve, ezért nem sérül az arányosság követelménye:
„Nem életszerű, hogy a tulajdonos az ingatlan használata során rendszeresen, egyáltalán nem bocsát ki hulladékot, ezért a legkisebb méretű gyűjtőedény kötelező igénybevételének előírása és annak alapján a közszolgáltatási díj fizetése a szolgáltatás és ellenszolgáltatás egyenértékűsége elvének sérelmét nem idézi elő. Mindezzel nem ellentétes, ha a tulajdonos a rendelkezésre álló edény űrtartalmát nem teljes mértékig használja ki, míg mások azt teljes mértékig megtöltik. Az esetenként előforduló, a szerződött mennyiségnél kevesebb szemét kibocsátása miatt, vagy „üres" gyűjtőedény alapján kifizetett szolgáltatási díj a szolgáltatás és ellenszolgáltatás aránytalanságát nem vonja maga után, mivel a szolgáltató ilyen esetekben is megjelenik, és költségei merülnek fel."
5. Heti egyszeri szállítás.
A települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 16/2002. (IV. 10.) EüM rendelet 5. § (2) bekezdése értelmében a bomló szerves anyagot tartalmazó hulladékot az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 10. §-a (2) bekezdésének 1. és 2. pontja szerinti nagyvárosias és kisvárosias lakóterületen hetente legalább kétszer, egyéb lakóterületen hetente legalább egyszer, illetőleg szükség szerint nagyobb gyakorisággal el kell szállítani.
E rendelkezés szerint kéthetente történő szemétszállításról egy önkormányzat sem határozhat. A heti rendszeres szemétszállítás a biztosítéka az önkormányzati feladatellátás eredményes teljesítésének, a súlyos környezeti és közegészségügyi veszélyek kiküszöbölésének. Az emberi egészség, a természeti és az épített környezet védelme, megőrzése a települési hulladék okozta szennyezés csökkentését követeli, ezért az összegyűjtött hulladékot minél előbb el kell szállítani. (436/B/2003. AB határozat)
6. A közszolgáltatás igénybevétele megtagadásának szabálysértéssé minősítése, hulladékgazdálkodási bírság.
A szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény (Sztv.) 1. §-a értelmében a képviselő-testület a jogellenes, tevékenységben vagy mulasztásban megnyilvánuló cselekményt – ha az nem valósít meg bűncselekményt – önkormányzati rendeletben szabálysértésnek nyilváníthatja. A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (Hgt.) 23. § c) pontja úgy rendelkezik, hogy a települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg a közszolgáltatás és az ingatlantulajdonos jogait és kötelezettségeit, ezért a helyi önkormányzatoknak a rendeletben megállapított kötelezettségeket – közszolgáltatás igénybevétele, hulladék begyűjtése, átadása stb. – megsértők szankcionálására a szabálysértési tényállásokra is kiterjedő jogköre van.
Az Alkotmánybíróság az Sztv. egyes rendelkezései alkotmányossági vizsgálata tárgyában hozott 63/1997. (XII. 11.) AB határozatban úgy foglalt állást, hogy a szabálysértés a közigazgatás-ellenes magatartások, illetőleg az emberi együttélés szabályait sértő magatartás, az un. kriminális cselekmények szankcionálására hivatott jogintézmény. (ABH 1997,365, 367-368.)
A hulladékkezelési közszolgáltatás megszervezése és fenntartása a helyi önkormányzat törvényben előírt (Hgt. 21. § (1) bekezdése) kötelező feladata. A kötelező szemétszállítási szolgáltatás igénybevételéhez közérdek fűződik, hiszen a közegészségügyi, járványügyi veszélyek megelőzése, a településtisztaság biztosítása a települési lakóközösség egésze szempontjából védendő fontos érdek. Ennek elmulasztása olyan közigazgatás-ellenes magatartás, amelynek közjogi (szabálysértési) szankcióval történő fenyegetése a szabálysértés intézményével összeegyeztethető, annak egyik lényegi kritériuma.
A Hgt. 49. § (1) bekezdése értelmében, aki tevékenységével vagy mulasztásával a hulladékgazdálkodással kapcsolatos jogszabályok vagy a reá vonatkozó hatósági határozat előírásait megsérti, illetve azokban foglalt kötelezettségének nem vagy nem megfelelően tesz eleget, hulladékgazdálkodási bírságot köteles fizeti. A bírság nem mentesít a szabálysértési kötelezettség alól (Hgt. 49.§ (5) bekezdés).
7. Az esetleges „kéttényezős hulladékszállítási díj" alkalmazása esetén az ingatlantulajdonos az alapdíj (rendelkezésre állási díj) és az ürítési díj összegét köteles megfizetni.
A Hgt. 25.§ (2) bekezdése értelmében a közszolgáltatási díj - az (1) bekezdés c)-d) pontja szerinti ráfordítások állandó fedezetének és a közszolgáltatás folyamatos fenntartásának biztosítása érdekében - meghatározható alapdíj (rendelkezésre állási díj) és ürítési díj összegeként is. Az alapdíj a kezelt hulladék mennyiségétől függetlenül felmerülő üzemeltetési költségek, az ürítési díj - az elvégzett közszolgáltatással arányosan - a kezelt hulladék mennyiségétől függő költségek fedezetére szolgál. (tartalmazza a lerakás, díjbeszedés díját is)
A Korm. r. 6.§ (2) bekezdésére is tekintettel amennyiben a közszolgáltató a közszolgáltatást felajánlja, illetve a közszolgáltatás teljesítésére rendelkezésre áll, az ingatlantulajdonos a kötelezettsége megszegése – tipikusan hulladék át nem adása – esetén is köteles a közszolgáltatási díjat megfizetni, ami kéttényezős díj esetén az alapdíj és az ürítési díj összege. E két díj megfizetése kötelező közszolgáltatás esetén, egy olyan díj megállapítási rendszerben, ahol nem a hulladék mennyisége – azaz nem mérés alapján –, hanem az edényzet űrtartalma alapján van a díj megállapítva nem választható külön.
A közszolgáltatási díjat kéttényezős díj esetén az alapdíj és az ürítési díj összege adja, az ingatlantulajdonosnak pedig a közszolgáltatási díjat, nem pedig az alap vagy ürítési díjat kell megfizetnie abban az esetben is, ha nem teszi ki az edényzetet, vagy az üres vagy félig van. A hatályos közszolgáltatási rendszer lényege az, hogy mindenki köteles hetente legalább egyszer az edényzetbe a szemetét összegyűjteni, (az akár 1 vagy 20 kg), és átadni a közszolgáltatónak.
8. Mi is a szelektív hulladékgyűjtés?
Szelektív hulladékgyűjtés az a folyamat, amikor a háztartásban keletkező, már felesleges, de hasznosítható anyagokat külön gyűjtjük, és megfelelő helyre eljuttatva (gyűjtőszigetek, hulladékudvar) adjuk tovább hasznosításra, ipari feldolgozásra.
9. Mi történik a szelektíven gyűjtött hulladékkal?
A különválogatott papírból újrapapírt gyártanak, a műanyagok regranulálás után visszajutnak az ipari szektorba, ahol fóliát, zsákokat, flakonokat, virágládákat, csöveket vagy polár pulóvereket is előállíthatnak belőlük. A színük szerint kiválogatott üveghulladékokat tisztítás után apró darabokra zúzzák, majd beolvasztás után új termékeket készítenek belőle a csomagolóipar számára.
10. A szabványos kuka
Fontos tudni! Szabványos, gépi ürítésre alkalmas kukaedényt használjunk a hulladék gyűjtésére, mert csak ezeket tudjuk kiüríteni!
De milyen is ez az edény? Az alkalmazott kukaedénynek meg kell felelnie az alábbi szabványok valamelyikének: MSZ EN 840-1:2013., vagy MSZ EN 840-1:2020.
Az egységes szabványrendszer bevezetése ellenére sajnos az tapasztalható, hogy kereskedelmi forgalomban jelenleg is kaphatóak a szabványnak nem megfelelő, olcsóbb, de gyenge minőségű edények. Ezek anyaga rugalmatlan, fényes, az időjárás viszontagságainak és a fizikai behatásoknak nem ellenálló.
Gépjárműveink úgynevezett fésűs ürítő szerkezettel vannak felszerelve, a nem szabványos hulladékgyűjtő edény gépi ürítésre alkalmatlan. A nem szabványos edények ürítése munka- és balesetvédelmi okokból nem biztonságos.
Kérjük, hogy szabványos edényt vásároljon, a vásárlásnál szíveskedjen az alábbi szempontokat figyelembe venni!
Szabványos gyűjtőedény jellemzői:
- A szabvány száma az edényen minden esetben fel van tüntetve!
- Fésűs ürítő szerkezettel üríthető (peremmel ellátott)
- Rugalmas, az időjárásnak ellenálló anyagból készült
- Csendes, tömörgumi kerekekkel van ellátva
- Fedele legalább két pontban rögzített
Nem szabványos gyűjtőedény (ne vásárolja, ne használja!):
- Jellemzően kör keresztmetszetű, kerék nélküli edény (110 literes, 50 literes)
- Felfogatási pontjai nem illeszkednek a fésűs ürítő szerkezethez
- Fedele csak egy ponton rögzített
- Gyenge minőségű műanyagból, esetleg fémből készült
Ha jelenleg olyan edényt használ, amely a szabványoknak nem felel meg, kérjük, lehetőség szerint, mihamarabb cserélni szíveskedjen!
A későbbi kellemetlenségek elkerülése érdekében kizárólag ellenőrzött, bevizsgált, jó anyagminőségű, szabványos edényt vásároljanak olyan forgalmazótól, ahol a termék rendeltetésszerű használatra alkalmasságát szavatolják.
Társaságunk értékesít gépi ürítésre alkalmas, szabványos edényeket, amelyre garanciát is vállal.
Kérjük, ezzel kapcsolatosan érdeklődjön a 06-88/748-038 telefonszámon elérhető ügyfélszolgálatunkon!
Együtt többet tehetünk környezetünk megóvásáért!
„AVAR AJKA” Nonprofit Kft.
A Cégcsoport
A Saubermacher kilenc országban több mint 40 érdekeltséggel rendelkezik, és az országhatárokat nem ismerő környezetszennyezés ellen nemzetközi színtéren próbál fellépni. Az egyes régiók fenntartható hulladékgazdálkodásáért az adott régióban lévő, akár más országbeli vállalatai közösen dolgoznak.Az osztrák családi vállalkozásból Közép-Európa egyik legnagyobb hulladékkezelőjévé fejlődő Saubermacher emlékszik a gyökereire, - családias légkör, összetartás és egymás segítése jellemzi a leányvállalatok kapcsolatát.
A nemzetközi háttér a magyar cégcsoportnak is biztos alapot jelent az innovatív kezdeményezésekhez, a folyamatos fejlődéshez.
Nemzetközi jelenlét
Magyarországi leányvállalatok és telephelyek
Nemzetközi jelenlét
Ausztria
Központ:
Saubermacher Dienstleistungs AG
A-8073 Feldkirchen bei Graz
Hans-Roth-Straße 1,
Tel.: +43 59 800
Fax: +43 59 800/1099
E-Mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.saubermacher.at/web/at
Bulgária
Központ:
Saubermacher Bulgaria EOOD
BG-1582 Sofia, Druzhba 2.,
Polkovnik Hristo Arnaudov Str. 8.
Office Nr. 6
Tel.: +359 2 978 9844
Fax: +359 2 978 9844
Csehország
Központ:
Saubermacher Biopas spol. s r.o.
CZ-76701 Kromeríž,
Kaplanova 2959.
Tel.: +420 57 333 2631
Fax: +420 57 333 9529
www.biopas.cz
Rumpold s.r.o.
CZ-11000 Praha 1.,
Klimentská 52.
Tel.: +420 271 737 967
Fax: +420 271 735 992
Horvátország
Központ:
Saubermacher-CRO d.o.o.
HR-10000 Zagreb,
Horvocanske cesta 17.
Tel.: +385 40 822 686
Fax: +385 40 822 685
Románia
Központ:
Saubermacher Romania s.r.l.
RO-550031 Sibiu,
E. A. Bielz nr. 6.
Tel.: +40 269 228 111
Fax: +40 269 228 111
E-Mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.saubermacher.ro
Szlovénia
Központ:
Saubermacher Slovenija d.o.o.
SLO-9000 Murska Sobota,
Ulica Matije Gubca 2.
Tel.: +386 2 620 2350
Fax: +386 2 620 2359
www.saubermacher.si